Ytterligare en stark stjärna som ska lysa upp vår himmel..

R.I.P Åke!

Fjällprofil dog i kraschen

VÄLKÄND. Åke Pettersson, Laisholm mellan Tärnaby och Hemavan, var en välkänd profil i fjällvärlden. Många helikopterskidåkare, fiskare och jägare har flugit med honom under årens lopp. Åke Pettersson omkom i helikopterkraschen utanför Mosjöen i Norge på onsdagen. FOTO: JESPER STENMARK

TÄRNABY Det var Åke Pettersson, 62 år, Laisholm utanför Tärnaby, som omkom i helikopterkraschen i Nordnorge på onsdagsaftonen.
Åke Pettersson var en välbekant profil i fjällvärlden.
– Han är på allas läppar en sådan här dag, säger Sam Hedman, Hemavan.
Sam Hedman, som är verksam inom turistnäringen, och helikopterpiloten Åke Pettersson kände varandra sedan 20 år tillbaka.
– Våra vägar har korsats många gånger under årens lopp. Åke skjutsade ju många helikopterskidåkare, fiskare och jägare. Han måste ha stött på tusentals människor i olika sammanhang.
– För att inte tala om alla samebyar.
Dåligt väder
Åke Pettersson omkom då han arbetade med rendrivning åt en sameby två mil sydost om Mosjöen i Nordnorge, några mil från svenska gränsen.
I samma krasch dog även norrmannen Sven-Are Kappfjell, 40 år.
Varför helikoptern, en Robinson R44 Raven II tillhörande Jämtlandsflyg, störtade är oklart.
Vädret var dock besvärligt med snöbyar och terrängen i fjällområdet är otillgänglig.
Norska polisen och haverikommissionen både från Norge och Sverige inledde tidigt på torsdagen arbetet med att klarlägga olycksorsaken.
– En sådan utredning tar tid, det kan dröja flera år innan vi får svar, säger Sara Grinde, vd för Jämtlandsflyg.
Hon påpekar att företaget nu lägger alla resurser på att ge information och stöd till de omkomnas anhöriga och personalen.
Jämtlandsflyg bistår även haverikommissionen i dess utredning.
– Åke var en av våra mest erfarna piloter, konstaterar Jon Håkansson, vice vd för Jämtlandsflyg.
De svåra förhållandena i området gjorde att de omkomna kunde bärgas ur helikoptervraket först på torsdagseftermiddagen.
– Snön, vädret och terrängen gjorde att det tog tid att få ut de omkomna. Man tar sig dit med skoter, säger Mette Horsberg, kommunikationsrådgivare vid Helgelands polisdistrikt.
VF intervjuade Åke Pettersson i mars 2010 om hans jobb som helikopterpilot.
– Jag tycker att det är kul. Att driva ren och hjälpa telebolag är mest intressant, för då får jag också tänka själv, sade han då.
Han berättade också att han var inne på sina sista år som helikopterpilot i fjällvärlden.
– Åke pratade mycket om att trappa ned. Men han kunde aldrig vara still. Han skulle flyga, flyga och flyga som han älskade att göra. Det var hans liv, säger Sam Hedman.
MARIA LINNÉ
ROLF JAKOBSSON
http://www.folkbladet.nu/281172/2012/01/12/fjallprofil-dog-i-kraschen


Fy så fruktansvärt tragiskt...de ä rent utav fördjävligt då sånt händer och rycks ifrån jordelivet.Kommer alltid fattas för väldigt väldigt många.....:(..Men så länge vi minns så finns dom alltid kvar.♥
Massor med tankar till Åke och Kappfjell's familjer..
..det var ju bara nyss de var vår och va å fika hos mamma o pappa å sen lyfte från byn känns de som..
..Ytterligare en anledning och krama om mina föräldrar en extra gång och inse vilken tur dom finns kvar hos en idag efter deras helikopterkrasch för några år sen..

Massor med styrkekramar till dig gumman!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0